چرا باید باغبانی کنیم ؟
نوشته شده توسط : tahere

می‌دانم اغلب ما در آپارتمان زندانی شده‌ایم، اما همان آپارتمان هم ایوانی دارد و هم پنجره‌ای که می‌توانید به راحتی از آن برای باغبانی استفاده کنید. اگر هم که حیاط کوچکی دارید که نورعلی نور است. پس، به جای منفی‌بافی در رختخواب، غر زدن و دور خودتان چرخیدن، از جا بلند شوید. دست و صورتی بشویید و با این صفحه برای یک ورزش- تفریح عالی آماده شوید. این بار به بررسی تاثیر حرکت‌ها در حین باغبانی روی اندام‌های مختلف بدن پرداخته‌ایم. در بخشی هم به چند گیاه برای کاشتن و پرورش دادن اشاره کرده‎‌ایم.

 اشاره کردیم که جابه‌جایی اشیا در طول باغبانی، شکلی از حرکت دمبل زدن در ورزش است. اما برای آنکه در حین انجام حرکت‌ها به بدن آسیب نرسد،از بلند کردن اشیایی که وزن آنها از تحمل دست و بدن شما بالاتر است، خودداری کنید. برای مثال از بلند کردن گونی کود با وزن زیاد یا گلدان بزرگی که پر از خاک بوده و سنگین شده، پرهیز کنید. این حرکت‌ها می‌تواند به تاندون‌ها، عضله‌ها و اعصاب دست آسیب وارد کند. بنابراین فقط اشیایی را جابه ‌جا کنید که بدن شما توان جابه‌جایی آنها را دارد. در غیر این صورت حتما از دیگران کمک بگیرید.

‌ورزش دوم، کشش چمباتمه‌ای

به باغبانی کردن‌تان دقت کنید. وقتی به شکل چمباتمه‌ای روی زمین می‌نشینید و بعد در این حالت، باغبانی می‌کنید، انگار حرکت‌های استقامتی- کششی چمباتمه‌ای انجام می‌دهید. در این شرایط بیش از هر نقطه‌ای، کشش را در ناحیه شکم و پاها حس می‌کنید. این نشان می‌دهد در حین انجام این حرکت‌ها، ناحیه شکم و پاها در حال ورزش هستند.

 اگر دچار مشکل زانو درد هستید، به مدت طولانی در این حالت نمانید. به این دلیل که فشار زیادی به زانو وارد شده و عارضه شما را تشدید می‌کند. هر چند دقیقه یک بار بلند شده و وضعیت‌تان را تغییر دهید.

ورزش سوم، کشش کشاورزان

جالب است! اصلا حرکت ورزشی برای نوعی از حرکت کشاورزان نامگذاری شده است. اگر باغچه کوچکی داشته باشید، حتما برای یک بار هم که شده گونی خاک، کمپوست، چند کیسه نایلون حاوی گلدان یا وسایل باغبانی را به دنبال خودتان کشیده‌اید. در این شرایط، کشش عضله‌های دست‌ را کاملا حس کرده‌اید. به این حرکت، کشش کشاورزان گفته می‌شود. البته که در زمین‌های زراعی بزرگ، انجام این حرکت بیش از باغچه چند متری خانه است. این کشش، به تقویت عضله‌های دست، شانه‌ها و پشت کمک می‌کند.

ورزش چهارم، حرکت‌های ضربه‌ای

این حرکت بیشتر ویژه آنهایی است که باغچه کوچکی دارند و آستین بالا می‌زنند و کارهای عمرانی آنجا را انجام می‌دهند، برای مثال، حصار کشیدن دور هر کرت، بیل زدن باغچه با کمک بیل‌های بزرگ ویژه باغبانی. جالب است بدانید برخی سرویس ها به صورت تخصصی خدمات باغبانی را ارایه میدهند.در این شرایط، حرکت دست با کمک چکش یا وسیله دیگری که برای محکم کردن قطعات چوب دور هر کرت انجام می‌شود، نوعی حرکت ضربه‌ای محسوب می‌شود. ایستادن، محکم کردن پا کنار لبه بیل و بیل زدن به قصد حفر گودال یا بیل‌زدن عمیق، شکل دیگری از حرکت ضربه‌ای یا کوبه‌ای است. این حرکت علاوه براینکه نیاز به صرف کالری زیادی دارد، به تقویت عضله‌های دست، شانه و پشت کمک می‌کند.

آزادی ریه‌ها

یکی از مهم‌ترین تاثیرهای ورزش، افزایش حجم تنفسی است. درواقع با ورزش، ظرفیت تنفسی افزایش یافته و به این ترتیب دریافت اکسیژن و دفع دی‌اکسید کربن بهتر انجام می‌شود. باغبانی به دلیل تحرک همه‌جانبه‌ای که در بدن ایجاد می‌کند، به افزایش حجم تنفسی ریه‌ها کمک شایانی می‌کند. به‌ویژه اینکه حرکت‌ خم شدن و ایستادن در باغبانی زیاد است. این حرکت به طور خاص روی بهبود عملکرد ریه تاثیر دارد. دلیل آن هم تاثیر این حرکت‌ها روی عضله‌ها و اندام‌های جا گرفته در قفسه سینه  و به طور خاص، ریه‌هاست.

‌انعطاف‌پذیری

 زندگی با گل و گیاه باعث لطافت روح، افزایش انعطاف‌پذیری فرد و افزایش ظرفیت تفکر و تیزهوشی فرد می‌شود.

آرامش

 هرچقدر هم که مضطرب باشید، وقتی پا به ایوان یا باغچه می‌گذارید یا فقط پرده را کنار می‌زنید و به تک گلدانی که پشت پنجره گذاشته‌اید، نگاه می‌کنید، آرامش تمام وجودتان را دربرگرفته و اضطراب‌تان را از بین می‌برد. رنگ سبز، قهوه‌ای و دیگر رنگ‌های بی‌نظیر گل‌ها و گیاهان دلیل دیگری برای آرامش شماست. از عطر گل‌ها هم نباید غافل شد. عطردرمانی یکی دیگر از راهکارهای درمان بیماران افسرده است.


خلاقیت

 در حین باغبانی حتما به این فکر می‌کنید که گل‌ها را به چه شکل، با چه طیف رنگی و در کدام باکس یا گلدان بکارید. علاوه براینکه به این فکر می‌کنید که اندازه گیاهانی که در کنار هم می‌کارید باید به چه شکل باشد تا آفتاب لازم را دریافت کنند. همه اینها، باعث افزایش مهارت تفکر و خلاقیت شما خواهد شد.

 ‌احساس مسئولیت

 یکی از عواملی که باعث می‌شود از افکارمان فاصله گرفته و کمتر با افکار عمدتا منفی‌مان درگیر شویم، احساس مسئولیت در قبال چیزی است. وقتی حس کنید باغچه کوچک شما نیاز به مراقبت، آبیاری و نو شدن دارد، بیشتر به آن فکر کرده و این حس مسئولیت افکار شما را به سوی یک حرکت مثبت سوق خواهد داد.

 

منبع ویرگول

https://vrgl.ir/GF4PI





:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: