"فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت فرآورده‌های باغبانی
نوشته شده توسط : tahere

سرمايه و زمان دو عامل مهم در توليد يك محصول كشاورزي هستند. يك كشاورز محصول را نه تنها براي مصرف خانواده خود بلكه براي عرضه به بازار نيز توليد مي­كند. بنابراين كشاورز بخشي از اقتصاد بازار را تشكيل می دهد، او بايد محصول خود را در بازار با بیشترین قیمت بفروشد که هزينه­هاي مربوطه را بازگرداند و در نهايت از فروش محصول سود ببرد.

 

ميوه­ها، سبزي­ها و گیاهان زینتی از جمله مهمترين فرآورده‌های باغي هستند كه نقش مهمي در تأمين نياز غذايي و سلامت جسمی و روحی انسان بازي مي­كنند. این فرآورده‌ها از آغاز تاریخ بخشی از رژیم غذایی و چشم انداز محل زندگی بشر بوده­اند و اهمیت غذایی آن­ها در زمان­های اخیر تشخیص داده شده است. این فرآورده‌ها بدليل داشتن رطوبت زياد، بسیار فسادپذير هستند و از زمان برداشت تا زمان مصرف ضایعاتی از نظر کمیت و کیفیت خواهند داشت. میزان این ضایعات بر اساس آمار متفاوت است بطور متوسط در کشورهای پیشرفته بین 5 تا 25 درصد و در کشورهای در حاصل توسعه 25 تا 50 درصد و حتی گاهی بیشتر از 50 درصد می­باشد. بالا بودن ضایعات در پس از برداشت با توجه به افزایش روز افزون جمعیت جهان مشکلات کمبود غذا را بیشتر می­کند. در كشورهايي كه سيستم كشاورزي پيشرفته­اي دارند، پيشرفت­هاي قابل­توجهي در زمينه فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت صورت گرفته است. چنين عملياتي نه تنها ضايعات اين گروه از فرآورده‌ها را به حداقل مي­رساند بلكه كيفيت آن­ها را نيز در طي حمل و نقل،جابه­جايي، انبارداري و بازاررسانی حفظ خواهد كرد. بنابراين كاهش ضايعات اين گروه از فرآورده‌های كشاورزي نيازمند اصلاح ساختار توليد اين فرآورده‌ها از باغ و مزرعه تا انبار و سپس حمل و نقل و بازاررساني و در نهايت مصرف خواهد بود. بالا بردن دانش فني توليدكنندگان، انبارداران، مسئولين ميادين ميوه و تره بار، خرده فروشي­ها و در نهايت مصرف­كنندگان گامي مؤثر در اين راستا مي­باشد.

 

جهت نیل به این اهداف ما نیازمند به یک فناوری هستیم که بتواند کمیت و کیفیت فرآورده‌ها را پس از برداشت حفظ نماید و ماندگاری آن­ها را نیز افزایش دهد. این فناوری همان فناوری پس ازبرداشت می­باشد که امروزه به عنوان یک علم و شاخه­ای از علوم کشاورزی مورد توجه قرار می­گیرد. بنابراین در این مجال سعی بر این است مطالبی مختصر و مفید جهت استفاده دانشجویان و عزیزانی که با حمل و نقل و انبارمانی محصولات باغبانی سر و کار دارند، به ترتیب ذیل ارائه گردد، لازم به ذکر است مطالب حاضر از کتاب­ها، جزوات و مقالات و پژوهش­های انجام شده توسط نویسنده این کتاب و سایر نویسندگان در دانشگاه­های مختلف ایران و خارج از ایران برگرفته شده است.

 

منبع ویرگول





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: